Spropitné z celkové útraty, které nechávají obsluze hosté českých restaurací se nejčastěji pohybuje mezi pěti až deseti procenty. Z průzkumu rezervačního systému restaurací Alakarte.cz vyplývá, že největší spropitné dosáhlo 24 000 korun.
Hosté českých restaurací často dávají spropitné i v případě, že si ho obsluha nezasloužila. Na druhou stranu restauratéři považují výšku spropitného jako určitou zpětnou vazbu na spokojenost s jídlem a celkovým servisem. Podle ředitele rezervačního systému Alakarte.cz Pavla Suchánka by se hosté neměli bát dát buď vetší nebo i výrazně menší spropitné. Vše závisí od toho, jak byli hosté spokojeni.
Pro většinu majitelů restaurací je výše spropitného motivací, aby zlepšovali kvalitu jak jídla tak i servisu. Polovině restauratérům vyhovuje spropitné mezi pěti a deseti procenty. 42 procent provozovatelů restaurací by uvítalo spropitné nad deset procent.